Rootsyland Approved

The-Lowest-Pair-01-W

The Lowest Pair – Banjoduo med låtsnickarglädje

Rootsyland Approved

 

Av Mats Carlsson

 

The Lowest Pair (namnet ska komma från en John Hartford låt) utgörs av Kendl Winter och Palmer T.Lee. De har gjort sju mycket starka album tillsammans från 2014 års ”36c” till ”Horse Camp” från 2022 - alla med härligt kluriga och minnesvärda kompositioner där oftast banjon har en huvudroll. Båda har alltså banjo som sitt huvudinstrument, men de spelar även gitarr och sjunger. Musiken är en sorts frejdig och lite frän, oftast akustisk, old-time aktig folk-country där de här och där plockar in musiker som fyller ut soundet med fiol, bas, trummor, pedalsteel, m.m. Låtarna (de skriver ibland var för sig, ibland tillsammans) är gärna framförda med ett särskilt driv och sug i både sång och komp som är typiskt för duon. Lyssna t.ex. på ”Rosie” från andra albumet, ”Sacred Heart Sessions” från 2015 , ”The River Will” från ”Fern Girl & Ice man” från 2016 och ”Like I did before” från samma års ”Uncertain as it is uneven” eller stompiga ”Too late babe” från 2020 års ”The Perfect Plan”. De har nog inte skrivit en enda ointressant låt på något av sina album och alla är fyllda av deras speciella spelglädje och drivna banjo eller gitarrspel. Albumet ”I Reckon I´m Fixin´On Kickin´Round to Pick a Little” från 2015 är deras enda coverplatta med fina versioner av olika mer traditionella sånger som ”Cluck Old Hen” och ”Lazy Black Eyed Susan” och bara någon enstaka egen låt.

2020 års ”The Perfect Plan” var ett litet avsteg från deras tidigare produktioner då de blandade in elektriska instrument i ljudbilden.

På senaste albumet,”Horse Camp”, samarbetar de med Leif Karlstrom och Adam Roszkiewicz från instrumentalduon Small Town Therapy, som bidrar med mandolin och fiol.

Kendl, ursprungligen från Arkansas, men nu boende i Olympia,Washington State, har en mycket särpräglad sångröst-en sorts blandning av Iris DeMent och Anais Mitchell! Hon har en ganska lång lite spretig solokarriär vid sidan av samarbetet med Lee och började som medlem i olika ”folk-punk” och bluegrassband innan hon släppte debutskivan ”Apple Core” från 2010. I somras kom hennes första solobanjo-skiva, ”Banjo Mantras”.

Till skillnad från Kendl så har Palmer, som kommer från Minnesota, bara släppt ett soloalbum, 2019 års fina ”Winebringer” där han koncentrerat sig på att skriva för gitarren och låtit banjon vila för det mesta.

Jag hoppas verkligen att de kommer att besöka oss i Sverige inom en nära framtid, då jag verkligen ser fram emot chansen att få uppleva deras energiska spel live!