dec 21, 2023
dec 21, 2023
Av Magnus Nordin
Det har gått åtta år sedan Whitney Rose lämnade hemlandet Kanada och slog sig ner i Austin, Texas. Hon är nu ett uppskattat och respekterat inslag i Austins musikliv. Vilket långa perioder med stående spelningar på klassiska The Continental Club är bevis på. Sedan genombrottet 2015 med skivan ”Heartbreaker of the year” har hon skämt bort countrypubliken med ständiga turnéer, inklusive flera turnésvängar i Sverige, flera grymma album och har vunnit priser som ECMAs Best Country Album 2016 samt Honky Tonk Female of the Year vid Ameripolitan Awards 2019. Hon har även delat scen med storheter som The Mavericks, Marty Stuart, Dwight Yoakam och Jason Isbell. Men när hon den 19 maj släppte sitt sjätte album ”Rosie”, det andra albumet på egna bolaget MCG Recordings, var förutsättningarna annorlunda. I december förra året insjuknade Whitney och hamnade på sjukhus och har sedan dess varit sjukskriven. Även om Whitney var beordrad vila och återhämtning på obestämd tid ville hon ändå släppa ”Rosie",
”I'm not one for sittin' on records for the perfect moment or perfect label. Never have been, never will be, for better or worse. There's no such thing as a perfect time” - Whitney Rose
Skivan är inspelad i Cedar Creek Studios i Austin och för första gången sedan 2015 är inte Whitneys man inblandad i inspelningen eller med som hennes manager. Detta efter ett gemensamt beslut att han ska arbeta med annat. Whitney har själv producerat skivan tillsammans med Michael McKeown. Precis som på sina tidigare skivor briljerar Whitney Rose med sin rena och kraftfull sångröst och sina insiktsfulla och fina texter.